Aquí, us presentem dos grans impulsors del
joc, que varen donar la volta a la visió del desenvolupament i l’aprenentatge dels
infants al segle XIX, Hall i Karl Gross.
Stanley
Hall, psicòleg i pedagog nord-americà, defensa que els
infants juguen per eliminar les funcions rudimentàries que s’han convertit en
inútils en la vida actual, i esmenta que les activitats lúdiques tenen una
única funció preparatòria, per a la vida adulta.
Karl
Gross, divulgador científic cèlebre, defensa que el
joc és una activitat que serveix per practicar o entrenar habilitats que seran
útils a la vida adulta.
Algunes teories del segle XIX que ens parlen
sobre el joc són:
-
La teoria de la
recapitulació de Stanley Hall.
La llei de recapitulació diu que
el desenvolupament de cada organisme humà no es realitza en
etapes similars als períodes
històrics, és a dir que un ésser humà no comença la seva vida a partir d'un comportament primitiu i
salvatge i va transformant-se fins a
arribar a una forma de vida
més civilitzada en
la seva maduresa. Es pot inferir des
d'aquesta teoria, que el desenvolupament de l'home comprèn patrons de
comportaments que
no es poden evitar, que no canvien, que són universals i
segur que no depenen de la societat ni de la
cultura. Aquest punt de vista va
ser molt qüestionat tant pels antropòlegs culturals
com pels sociòlegs, per ser una postura de
caràcter extrema que no podia sostenir-se. La
idea d'Hall propiciava
la pràctica de la
tolerància de les conductes inacceptables per part de pares
i educadors, ja
que les considerava com etapes necessàries
del desenvolupament, assegurant al mateix temps que, els dits comportaments
intolerables desapareixien espontàniament en l'etapa següent. Definitivament aquesta teoria és basa majoritàriament en l’evolució de l’ésser
humà. Stanley Hall se centra més en l’etapa infantil, per ell el joc és una
eina molt important pel desenvolupament dels Infants.
-
La teoria de l’exercici
preparatori de Karl Gross.
Aquesta teoria enfoca el joc des d’un punt de
vista biològic general, és a dir, explica les diverses manifestacions, l’origen
i la seva funció, tant en animals com en homes. Agafa el joc com un exercici de
preparació per a la vida, per això, és “l’agent empleat per a desenvolupar les
potencialitats congènites i preparar-les pel seu exercici de vida”. La
importància d’aquesta teoria és que s’aconsegueixi vincular el joc al
desenvolupament definint-lo en funció d’ell. El joc deixa de ser una activitat
amb falta de significant i encara nociva pels nens, per convertir-se en un
mitjà de desenvolupament, és a dir, l’individu que juga, pre-exercita únicament
els instints, de manera instintiva.
TEORIA DEL JOC COM ANTICIPACIÓ FUNCIONAL
Segons Gross, el joc és un pre-exercici de
funcions necessàries per a la vida adulta, perquè contribueixen en el
desenvolupament de funcions i capacitats que preparen al nen per poder realitzar
les activitats que portarà a terme quan sigui gran. El joc és necessari per a
la maduració que s’aconsegueix al final de la infància i serveix per a la preparació de cara a la
vida adulta.
Va establir el preconcepte “el gat jugant amb
el cabdell de llana aprendrà a caçar ratolins i el nen amb les seves mans aprèn
a controlar el seu cos”.
La “funció simbòlica” es basa en què del
pre-exercici naixerà el símbol, en planejar que el gos que agafa a un altre
activa el seu instint i farà ficció. Des d’aquesta perspectiva, hi ha “ficció
simbòlica” perquè el contingut dels símbols és inaccessible per al subjecte (no
pot cuidar bebès, però si, actuar com si ho fos, amb les seves nines).
Tant l’Stanley com en Karl, són dos autors
que, tot i que tenen dues teories diferents, i cada un defensa la seva, tenen
una coincidència o semblança molt igual, i és que el joc té una gran
peculiaritat, aquest no únicament serveix per divertir, i pesar-s’ho bé, sinó
que també és una fase en la qual prepara al nen per la vida adulta. Diuen que
hi ha una gran semblança en el joc infantil, amb la vida que els esperarà després.
Aquí deixem un petit vídeo amb imatges del joc
que fan els infants per poder veure la
semblança i relació que tenen aquests amb la vida adulta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada